Klachtenregeling KF Action
Klachtenprocedure KF Action V03aug21
Wat als het niet klikt tussen mij en mijn begeleider/trainer?
Bespreek dit zo snel mogelijk met je trainer. Indien je samen tot de conclusie komt dat er geen [of onvoldoende] klik is dan kan jouw trainer of ons management eventueel een collega binnen KF Action voor je zoeken, die de begeleiding kan overnemen.
Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben?
Wij proberen je zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent. Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Bespreek je klacht met de trainer of medewerker.
Ben je niet tevreden, dan is het goed om het volgende in gedachten te houden:
- Reageer zo snel mogelijk;
- Wanneer het iets betreft dat niet snel kan worden afgedaan, vraag dan een gesprek aan waarbij je van tevoren de klacht beschrijft. Zo kunnen beide partijen de tijd nemen om over de kwestie na te denken;
- Bedenk wat je met het gesprek wilt bereiken;
- Je kunt altijd iemand meenemen ter ondersteuning.
Door te luisteren en met elkaar in gesprek te gaan, is de kwestie mogelijk snel op te lossen. Als je niet tevreden bent na het gesprek met onze begeleider of medewerker dan kun je een gesprek aanvragen samen met de het management van KF Action en de behandelaar.
Contactpersoon binnen KF Action is Marc Ensink, Operationeel Manager – 0622556013 / info@kfaction.nl
Onafhankelijk vertrouwenspersoon Jeugd
Ben je minderjarig en vind je het lastig om direct met desbetreffende trainer en/of medewerker van KF Action te schakelen?
Elk kind, elke jongere en elke (pleeg)ouder of verzorger die te maken heeft met de jeugdhulp kan een beroep doen op een onafhankelijk vertrouwenspersoon. KF Action maakt hiervoor gebruik van de diensten van de organisatie AKJ.
Zij zijn er voor iedereen die vragen of klachten heeft over centra voor jeugd & gezin, jeugd- en wijkteams, instellingen die de jeugdhulp uitvoeren, organisaties voor jeugdbescherming, de jeugdreclassering, de Raad voor de Kinderbescherming en Veilig Thuis. De vertrouwenspersoon staat klaar om de cliënt te informeren, te adviseren en zo nodig te ondersteunen. De hulp van de vertrouwenspersoon is gratis.
Meer informatie is terug te vinden op www.akj.nl
Komen we er echt niet samen uit?
Als je er samen in gesprek niet uitkomt dan kun je contact opnemen met het Klachtenportaal Zorg.
Klachtenportaal Zorg
Wij zijn aangesloten bij het externe en onafhankelijke Klachtenportaal Zorg .
Zij kijken wat er nodig is om tot een oplossing te kunnen komen bij klachten waar vaak veel ingeslikte frustratie bij komt kijken. De klachtenfunctionarissen van deze organisatie hebben ervaring, vakkennis en zijn uiterst bekwaam in mediation. Wat zij vooral hebben is een uitzonderlijk goed luisterend oor. Beide kanten van het verhaal worden echt goed beluisterd én gehoord en vaak lukt het in gesprek om tot de kern van de klacht te komen. Hun ervaring laat zien dat de grondslag van een klacht vaak een misverstand of miscommunicatie is, in plaats van een fout. Door ervoor te zorgen dat je elkaar weer begrijpt, komt er ook ruimte voor een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn. De klachtenfunctionarissen van Klachtenportaal Zorg bieden vakkundige bemiddeling.
In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elke situatie heeft Klachtenportaal Zorg een volledige procedure met ondersteuning:
- Klachten die onder de Jeugdwet vallen. Hiervoor heeft men een onafhankelijke klachtenfunctionaris die kan bemiddelen, maar we kunnen ook direct de klacht laten beoordelen door de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdzorg KPZ;
- Klachten die onder de WMO vallen. Ook hier heeft men een onafhankelijke klachtenfunctionaris paraat staan en kan men ondersteunen in een eventuele gang naar de klachtencommissie WMO.
Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, onderzoekt men in samenspraak met betrokkenen welk traject men ingaat om de klacht volgens de juiste procedure te behandelen en tot het beste resultaat te komen. Klachtportaal Zorg werkt landelijk en gaat naar cliënten en zorgaanbieders toe om een goed gesprek mogelijk te maken in een veilige omgeving.
Klachtenportaal Zorg is te bereiken via www.klachtenportaalzorg.nl .
Hier vind je alle mogelijke informatie en voorwaarden betreffende de klachtenprocedure en kun je terecht voor verdere vragen of om direct een klacht te melden.